Marieke redde het niet meer en meldde zich ziek.
Ze had voor de vakantieperiode gezegd dat ze weg wilde. Haar manager reageerde begripvol en bood aan naar andere mogelijkheden binnen het bedrijf te kijken. Dat wilde Marieke wel, en het werd in gang gezet. Maar dat was buiten de vakantieperiode gerekend, waardoor het proces stil kwam te liggen. Met grote gevolgen, want het duurde veel te lang voor Marieke, die zich niet prettig voelde op haar werkplek. De werkzaamheden pasten niet bij haar, het gevoel dat ze het niet meer redde groeide en ze zag nog maar 1 uitweg: ze meldde zich ziek.
Na enkele sessies van de bedrijfspsycholoog wilde Marieke graag naar de bedrijfsarts. Dat is haar wettelijk recht en toch is het voor werknemer en werkgever in deze situatie soms beter als dit vermeden wordt. Door een bedrijfsarts in te schakelen medicaliseer je een kwestie die niet medisch is. De bedrijfsarts adviseerde Marieke te re-integreren, maar dat ging tegen haar gevoel in; ze had het immers niet naar haar zin, maar wist ook niet hoe ze de stap kon zetten naar een fijnere werkplek.
Hier bood de begeleiding van onze coach uitkomst. In een week tijd volgden een paar gesprekken, waarin het voor Marieke duidelijk werd wat ze wilde en hoe.
In goede samenspraak werd een vaststellingsovereenkomst opgesteld. Een goede oplossing, waar beide partijen tevreden mee waren. En Marieke? Die was vooral opgelucht.
The devil is in the detail
Pas als iemand die eigenlijk weg wil zich ziekmeldt kom je erachter dat hij of zij niet op de juiste plek zit. Het niet naar je zin hebben, niet op de juiste plek of bij het juiste bedrijf zitten is een belangrijke oorzaak voor verzuim. Het is tegelijk een onderschatte oorzaak.
Ogenschijnlijk kleine kwesties – zoals het ontbreken van een functiebeschrijving – kunnen ongemerkt leiden tot (frequent) verzuim. ‘The devil is in the details’ luidt het spreekwoord en dat geldt ook voor verzuim. Wat voor u klein lijkt, kan voor een medewerker een wereld van verschil maken.
Dit zijn momenten waarop ik zo blij ben met ons brede team! Omdat de bedrijfspsycholoog en coach tot ons team behoren hoeven we niet te wachten tot een derde partij tijd heeft. En dat is goed voor iedereen, werkgever én werknemer. Want niemand wordt er blij van om ziek thuis te zitten terwijl het anders kan.
En Marieke? Die krabbelde snel op. De manager ontving een kaartje van haar “Bedankt voor de begeleiding, ik heb een nieuwe baan en zin om binnenkort te beginnen”.
Dát zijn momenten waarop ik écht trots ben op Daadkracht!